Onderzoek wijst uit dat slechts 11% van de functionaliteit van
software werkelijk wordt
gebruikt. De belangrijkste reden voor deze zeer lage adoptiegraad ziet
de organisatie Silverside in de te technische implementatie van deze
platformen.
Het implementeren van een samenwerkingsplatform is
echter een mensgeoriënteerde uitdaging. En dat vereist nu eenmaal een
compleet andere implementatie aanpak.
Vandaar dat Silverside afgelopen
jaren de
3G implementatie-methodiek heeft ontwikkeld om te komen tot
84% tevreden gebruikers.
Deze methode is gebaseerd op het gedachtegoed van grootdenkers als
Simon Sinek, Carl Gustav Jung, David Allen en Michael Sampson. Deze
laatste guru haalt Silverside deze zomer vanuit Nieuw Zeeland exclusief
naar Nederland voor een workshop over gebruikersadoptie!
Vanuit de
filosofie "Haal eruit wat erin zit" gelooft Silverside in het beter
benutten van bestaande implementaties.
Begin met Waarom
Begin iedere verandering, of het nu gaat om
een verhuizing naar een andere verdieping of om de implementatie van een
samenwerkingsplatform, te beginnen met de vraag ‘waarom?’.
Het meest belangrijke aspect van verandering in een software
implementatie is de communicatie. Er is maar één kans om de juiste
eerste indruk te maken. Om onnodige weerstand (en zelfs sabotage) te
voorkomen, adviseren wij om altijd te werken en beslissingen te nemen op
basis van een goede inspirerende boodschap. Werk deze vervolgens uit in
een communicatieplan waarin beschreven staat hoe de communicatie
richting alle betrokken medewerkers zal plaatsvinden. Dit artikel geeft
hiervoor concrete handvatten aan de hand van de Golden Circle van Simon
Sinek.
Elke organisatie, maar ook onze eigen carrière, functioneert
altijd op drie niveaus. Wat we doen, hoe we het doen en waarom we het
doen. Als alle 3 niveaus zijn uitgelijnd, geeft het ons een filter om
beslissingen te nemen. Het biedt een basis voor verandering. Als alle
drie in balans zijn, zullen anderen met absolute duidelijkheid en
zekerheid zeggen: "We weten wie je bent. We weten waar je voor staat."
“With
a little discipline, anyone can learn to inspire. ‘Start With Why’
offers an unconventional perspective that explains WHY some people and
organizations are more innovative, more profitable, command greater
loyalties from customers and employees alike and, most importantly, are
able to repeat their success over and over. These are not the one hit
wonders. These are the ones who change the course of industries or even
society.”
Bekijk de video samenvatting.
Elke organisatie weet wel WAT ze doen. Dat zijn de producten of
diensten die ze bieden. Sommige organisaties weten HOE ze het doen. Dat
is de value proposition, het onderscheidend vermogen, of het unique
selling point. Slechts heel weinig organisaties of mensen weten WAAROM
ze iets doen. Je waarom is een oorzaak, een doel, of een geloof.
Waarvoor kom je uit je bed elke ochtend, of waarom bestaat onze
organisatie eigenlijk, en waarom moet dat voor anderen verschil maken?
Geld verdienen is daarbij nooit een waarom, dat is meer een gevolg. Een
juiste WAAROM inspireert ons.
De Golden Circle van Simon Sinek visualiseert de WAAROM, HOE en
WAT. De meeste organisaties en mensen werken van buiten naar binnen. We
vertellen WAT we doen en HOE we het doe en daarin verschillen van
anderen, en verwachten dan dat ze onze boodschap (product, nieuwe
software) ‘kopen’. Het probleem is echter dat WAT en HOE niet
inspireren. Feiten en cijfers mogen dan wel heel logisch zijn, maar we
nemen geen besluiten op puur rationele basis.
Wanneer je wilt inspireren, dan begin je van binnenuit. Wanneer we
communiceren vanuit ons doel, oorzaak, of geloof, dan communiceren we op
een manier die besluitvorming en gedrag drijft. Communiceren vanuit de
WAAROM raakt letterlijk het deel van de hersenen dat gedrag inspireert.
Dit heeft van alles te maken met hoe onze hersenen werken. De neo-cortex
is verantwoordelijk voor al onze rationele en analytische denken en taal.
En de neo-cortex correspondeert met de WAT. Ons limbisch brein is
verantwoordelijk voor al onze gevoelens, zoals vertrouwen en loyaliteit.
Het is ook verantwoordelijk voor al het menselijk gedrag, alle
besluitvorming.
Met andere woorden, ondanks dat mensen enorme hoeveelheden
gecompliceerde informatie zoals kenmerken, voordelen, feiten en cijfers
kunnen begrijpen zal dit communiceren van buiten naar binnen gewoon niet
gedrag sturen. Wanneer we kunnen communiceren van binnen naar buiten,
praten we rechtstreeks naar het deel van de hersenen dat het gedrag en
de besluitvorming regelt, en dan gaan mensen hun beslissingen
rationaliseren met de neo-cortex. We denken dus dat we rationele wezens
zijn, maar dat zijn we helemaal niet. Daarom kunnen we zeggen dat mensen
niet kopen wat je doet, ze kopen waarom je het doet, en wat doet dient
gewoon als het tastbare bewijs van wat je gelooft.
Om de Golden Circle goed te laten werken, moet je een duidelijke
WAAROM hebben, een discipline van HOE en consistentie van WAT. Anderen
weten pas waarom je doet wat je doet, als je duidelijk bent. Je moet
consistent vanuit je waarden en uitgangspunten praten en handelen.
5x Waarom
Veel organisaties vinden het al moeilijk om een inspirerende ‘Waarom’
voor de organisatie zelf te formuleren. Wanneer er dan een nieuw
samenwerkings-platform wordt geïntroduceerd kan het behoorlijk lastig
zijn om ook hier een inspirerende boodschap te creëren die medewerkers
inspireert en daardoor aanzet tot verandering van gedrag.
Silverside kan hulp bieden in het komen tot een goede ‘Waarom’
boodschap. Daartoe is een brainstorm workshop ontwikkeld, gebaseerd op
‘Start met het Waarom’ van Simon Sinek en het principe van de 5 Why’s
van Sakichi Toyoda om de waarom van een nieuwe software implementatie en
de algemene boodschap daarover helder te krijgen:
5x Waarom workshop.
Soms hebben organisaties wel een strategie, missie of een visie
gedefinieerd. En wat gebeurt er wanneer we de Golden Circle van bovenaf
bekijken? Dan hebben we een kegel, een piramide (of zoals bij
Silverside: een toeter!). Zo kun je de Waarom, Hoe en Wat’ ook bekijken
als de Missie, Visie/Kernwaarden en Strategie van een organisatie.
De 5 Why’s van Sakichi Toyoda is ontstaan om op een eenvoudige maar
zeer effectieve manier de bron (root-cause) van een probleem te
identificeren. De ‘5 x waarom’ methode is ontwikkeld om root-cause
analyses uit te voeren voor productie gerelateerde problemen. We kunnen
deze methode uitstekend toepassen binnen de workshop om de ‘Waarom’ van
de implementatie te achterhalen. Stel de vraag ‘Waarom doen we dit?’
Waarschijnlijk zal het antwoord nog steeds een onduidelijkheid bevatten.
Net als een kind blijft vragen ‘Waarom?’ als deze iets ziet of hoort,
kun je de ‘5 x waarom’ methode toepassen om net zo lang door te blijven
vragen tot dit niet meer mogelijk is. Ervaring leert dat men eigenlijk
steeds neigt een ‘Hoe’ te formuleren, en nog niet echt een ‘Waarom’.
In een interactieve workshop gaan we aan de slag om tot een heldere
inspirerende ‘Waarom’ boodschap te komen, die medewerkers aanzet om hun
gedrag te veranderen, en het gereedschap efficiënt te gaan willen
gebruiken. Waarom kiezen we überhaupt voor een platform? Wat is de
achterliggende gedachte en hoe gaat het ons helpen?
Vanuit de ‘Waarom’ boodschap kan het communicatieplan en het
adoptieplan verder vorm krijgen. De boodschap komt in alle volgende
communicatie, en adoptiematerialen (scenario’s, stappenkaarten,
training, video’s et cetera) consistent terug.
3G implementatiemodel
Silverside gebruikt de Golden Circle theorie van Simon Sinek om
succesvol de verandering van een implementatie te communiceren richting
alle toekomstige eindgebruikers. In combinatie met de technologische
adoptie levenscyclus en de vier fases van adoptie creëert het de basis
laag in het Silverside 3G implementatiemodel:
- Gebruik ‘Waarom’ om de diepere betekenis van verandering te
communiceren. Richt je niet op kostenbesparing (dit is een resultaat!),
communiceer de echte kijk op samenwerking;
- Gebruik ‘Hoe’ om te laten zien hoe de makkelijke concepten in een dagelijkse werkdag toegepast kunnen worden.
- Gebruik ‘Wat’ om te laten zien welke functies u aanlevert en de ondersteuning die u biedt in dit veranderingsproces.
- Gebruik ‘Ondersteun’ om de mensen constant aan de ‘Waarom, Hoe en Wat’ herinneren.
Op het juiste moment communiceren over de ‘Waarom, Wat en Hoe’ van
een project heeft enorme invloed op de software implementatie. Het is
essentieel om juiste verwachtingen te beschrijven richting de
verschillende doelgroepen en om een duidelijke en juiste manier van
communiceren te hebben die past bij de ‘waarom’ en de corporate branding
van de organisatie.
Het is aanbevolen om de eerste communicatie over de ‘Waarom, Hoe en
Wat’ van het project te doen door middel van een lanceringsaankondiging
op een (hoog) management niveau. Dit laat betrokkenheid en verplichting
zien bij het project en laat duidelijk de planning van het project zien.
Om opstartproblemen te voorkomen is het het beste om een bestaand
communicatieplatform te gebruiken zoals bijvoorbeeld het Intranet of
publicatiepunten.
Download hoofdstuk ‘Begin met waarom’
Om een bepaalde beweging of verandering kracht bij te zetten, en om
hem goed over te laten komen bij de doelgroep, leert Robert, een
medewerker van Target BV, dat hij moet inspelen op het gevoel en de
beleving van dat publiek. Alleen maar praten over feiten en details (dus
het ‘wat’) zorgt er niet voor dat mensen geïnspireerd worden. In zijn
boek ‘Start with why’ stelt Simon Sinek dat de meest invloedrijke
personen van de afgelopen eeuw niet groot zijn geworden door situaties
vanuit het ‘wat’ te benaderen, maar juist door deze te benaderen vanuit
het ‘waarom’.
Vraag het gratis hoofdstuk ‘Begin met waarom’ aan door een e-mail te sturen naar
info@silverside.nl.